شناسایی سبزیجاتی که حاوی مقادیر زیادی کربوهیدرات هستند

 سبزیجات معمولاً غنی از مواد با ارزش تغذیه ای هستند اما برخی از سبزیجات مقادیر زیادی نشاسته یا کربوهیدرات دارند و چنانچه شما به دیابت مبتلا باشید درهنگام خرید مواد غذایی یا سفارش غذا در رستوران بهتر است اینگونه سبزیجات را بشناسید. در مقاله چند راهنمایی برای شناخت این سبزیجات آورده شده است:

·        سبزیجاتی که ریشه ی آنها خوراکی است مانند سیب زمینی، سیب زمینی شیرین، کچالوشیرین yam) )،هویج وحشی یا زردک( parsnip) . yamیا کچالوشیرین یا سیب زمینی هندی مقادیر بسیار زیادی نشاسته دارند.

·        سبزیجاتی که از تخمه آنها استفاده می شود و پوست سفتی  دارند مانند کدو حلوایی و کدوی گردویی (کدوی کوچک وناقوسی شکل که گوشت آن زرد است) و تمام  کدوهای  زمستانی  که حاوی مقادیر زیادی  کربوهیدرات هستند .

·        میوه ی پلانتین یا موز سبز که میوه ی بومی جزایر کارائیب است و با موز اشتباه گرفته می شود این میوه مانند  موز است اما سفت است ومیزان  نشاسته ی بالایی دارد  و برای مصرف آنرا می پزند و بصورت آبپز ، کباب شده یا سرخ شده استفاده می کنند.

·        سبزیجاتی که بروی ساقه ی چوبی هستند مثل ذرت زرد شیرین یا baby corn

·        سبزیجاتی که در کلمه ی انگلیسی آنها دو حرف eانگلیسی وجود دارد یا از 3 کلمه ی متوالی  تشکیل شده  باشند  مانند  beets(چغندر) ، sweet corn(ذرت شیرین) و sweet potato(سیب زمینی شیرین) و آرتیشو یا کنگر فرنگی artichokes(شامل سه کلمه ی Art، i، chokes).

·        سبزیجاتی که در غلاف هستند یا گرد، بیضی یا کلیوی شکل می باشند مانند: نخود فرنگی، نخود، لوبیای چیتی، لوبیای سفید، سیاه، قرمز وعدس ها(دانه های سویا که حاوی مقادیر زیادی  نشاسته است همچنین حاوی مقادیر زیادی پروتئین نسبت به سایر سبزیجات می باشد).

سبزیجات دارای نشاسته ی زیاد معمولا در غذاهای پیک نیک استفاده می شوند مانند ذرت ، سالاد سیب زمینی،  حبوبات( سالاد لوبیا).

منبع:

http://www.informationaboutdiabetes.com/lifestyle/lifestyle/which-veggies-are-high-in-carbs-tips-for-remembering